Foire aux questions
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Terug naar alle vragen

Vragen met betrekking tot het voertuig

Welke voertuigen komen in aanmerking?

Enkel 100% elektrische voertuigen (EV)  komen in aanmerking voor de Elvasverzekering. Plug-in Elektrische Voertuigen (PHEV) komen dus niet in aanmerking, net zoals niet-elektrische voertuigen.

Wat is EV?

EV is de algemeen aanvaarde afkorting voor “Electric Vehicle”, “Elektrisch Voertuig”. Dit zijn voertuigen die elektrische motoren gebruiken (in tegenstelling tot traditionele voertuigen die tractie motoren, verbrandingsmotorengebruiken)
Een EV gebruikt enkel een elektrische motor en heeft geen verbrandingsmotor. Dit in tegenstelling tot de PHEV.

Wat is PHEV?

PHEV is de algemeen aanvaarde afkorting voor “Plug-in Electric Vehicle”,“Plug-in Elektrisch Voertuig”. In tegenstelling tot de EV, heeft de PHEV wel een verbrandingsmotor. Naast de verbrandingsmotor, heeft de PHEV een batterij, die opgeladen wordt door het voertuig “in te pluggen”. Deze batterij voorziet de elektrische motor van stroom.

Waarom komen enkel elektrische voertuigen (EV) in aanmerking en de plug in voertuigen (PHEV) niet?

Elvas gaat uit van het principe dat een EV anders gebouwd is dan een gewone wagen. De componenten van wagen zitten anders in elkaar, zo is er bewezen dat er minder slijtage is van de motor, remmen e.d.m.
Een plug in (PHEV) heeft nog een verbrandingsmotor, waardoor dit argument niet van toepassing is.

Ook is er de waarde van de batterij en de achterliggende technologie. Dit maakt de wagen een stuk complexer, waardoor de nood ontstaat aan een verzekering op maat.

Wat is de maximumleeftijd van het voertuig?

Er staat geen maximum op de leeftijd van het voertuig om de Elvas verzekering te kunnen afsluiten.
Opgelet: Elvas gaat bij het bepalen van de premie alle risico’s uit van de cataloguswaarde van de wagen.
Het is niet mogelijk om het voertuig te verzekeren op factuurwaarde.
Ook voor een tweedehandswagen zal de premie alle risico’s berekend worden op de cataloguswaarde, dus de waarde van het voertuig op datum van eerste inschrijving.
Elvas gaat uit van het principe dat een EV langer waardevast is. De afschrijving is daarom ook aangepast aan deze waardevermindering.

Waar vind ik de cataloguswaarde van mijn voertuig?

De cataloguswaarde van je wagen vind je terug op de offerte, de bestelbon of de factuur van je wagen. Je kan dit ook altijd navragen bij de garage.
De cataloguswaarde is de waarde van de wagen, voor aftrek van eventuele kortingen.
Elvas gaat uit van een berekening Excl. BTW. De niet aftrekbare BTW wordt wel meeverzekerd.In Elvas kan een wagen niet verzekerd worden op factuurwaarde.
Bij een verzekering op factuurwaarde, wordt de omniumpremie (in het geval van Elvas zou dit een premie alle risico’s noemen) berekend op het bedrag van de factuur.
Gezien de afschrijving en waardevermindering van elektrische wagens anders in elkaar zit, werd ervoor gekozen enkel op cataloguswaarde te verzekeren.

Wat is kWh?

kWh staat voor Kilo Watt Uur. (Als men een machine met een vermogen van 1 kW één uur laat werken heeft men 1 kWh aan energie verbruikt.)
Te vergelijken bij brandstofwagens, zou men dan spreken van het aantal liters verbruikte brandstof per 100 km.

Bij EV’s geeft het aantal kWh de capaciteit van de batterij weer. Dit is belangrijk voor het vermogen dat kan gecreëerd worden maar natuurlijk ook voor de actieradius van het EV.

Enkele vaak geciteerde theorieën / cijfers:
- Gemiddeld verbruik ongeveer 20 kWh per 100 km : in theorie rijd je dus 375 km met 75 kWh. (kan afhankelijk van type auto en rijstijl hoger liggen! )
- Als opladen ongeveer 0,25 EUR per kWh kost, dan kost 25.000 km per jaar je ongeveer 1.250 EUR
- Uitgaande van een benzineprijs van 1,42 EUR/ liter kost diezelfde afstand je 2.130 EUR

Wat is het verschil met kW?

De term kW (Kilo Watt) is de officiële eenheid om het vermogen van een verbrandingsmotor aan te duiden. Aangezien een elektrische wagen geen verbrandingsmotor heeft wordt dit criterium dan ook bewust niet gebruikt.
Bovendien ontwikkelen EV’s vaak een groot kW (en PK), waardoor de kW geen goede basis zou zijn om een premie te berekenen.

Ter illustratie: een Tesla Model S versie P80  heeft ‘slechts’ 80 kWh maar heeft wel 569 kW (773 pk) !

Waar vind ik kWh van mijn voertuig?

Dit vind je terug bij de specificaties van de batterij van je wagen.
Je kunt je ook informeren bij het merk of de garage.
Op websites zoals www.egear.be vind je veel informatie over het kWh per type voertuig
(Elvas.be noch Group Casier zijn verantwoordelijk voor gebeurlijke foute informatie op deze website, alle informatie is indicatief en te controleren bij de producent of garage).

Waarom kWh?

Bij Elvas wordt je premie BA berekend op de kWh en niet op het aantal kW.
In het voorbeeld van de Tesla zal dit een wereld van verschil betekenen!

Algemene vragen rond Elvas

Wat is Elvas?

Elvas is een product ontwikkeld door Group Casier en staat voor ‘Electric Vehicle ASsurance’, een verzekering specifiek voor elektrische voertuigen.

Het is toch insurance, niet assurance?

Net zoals insurance, is assurance een algemeen aanvaard Engels begrip dat zoveel betekent als verzekering, maar ook zekerheid.
Zekerheid is nu net hetgeen wij je willen bieden als het op jouw EV aankomt.

Waarom moet ik kiezen voor Elvas?

Omdat je op zoek bent naar een verzekering die is aangepast aan je voertuigkeuze!
Elvas werd ontwikkeld als een verzekeringsoplossing specifiek voor Elektrische Voertuigen (EV).

Een EV zit nu eenmaal anders in elkaar dan een gewone wagen.

Waar liggen de belangrijke verschillen met de “standaard verzekering”:
- Berekening premie op kWh en niet op kW. Voor meer info klik hier
- Afschrijving per kilometer en niet gebonden aan de leeftijd van het voertuig. Voor meer info klik hier
- Een dekking alle risico’s en dus niet zomaar “een omnium” Voor meer info klik hier
- Een verzekering bijstand op maat van het EV. Voor meer info klik hier

Group Casier?

Met Group Casier vormen we een uitgebreid team van onafhankelijke professionals die ondernemingen en beroepen adviseren in het beheer van hun risico's en verzekeringen. Group Casier is een verzekeringsmakelaar met kantoren in Gent en in Menen. Onze kantoren hebben heel wat maatoplossingen voor bepaalde niches in verzekeringen.

Wie is WeGroup?

WeGroup is een Belgische InsurTech die de door Group Casier ontwikkelde oplossing Elvas naar een nieuwe dimensie tilde. www.wegroup.be

Wie is Louise?

Louise is de virtuele assistente die je door onze website gidst tot de opmaak van de polis.

Welke verzekeraars zijn betrokken?

Verzekeringsmaatschappij Allianz voorziet in de dekkingen BA Auto, Alle risico’s, Bestuurdersverzekering en Bijstand.
Verzekeringsmaatschappij Euromex biedt de rechtsbijstand aan.

Kan iedereen een Elvas verzekering afsluiten? Welke zijn de acceptatiecriteria?

Om de Elvas verzekering te kunnen afsluiten moet je ouder zijn dan 23, minstens 2 jaar een definitief rijbewijs hebben en je schadeverleden mag niet te zwaar zijn.
Louise zal je automatisch vertellen of je in aanmerking komt als je de vragen rond acceptatie beantwoordt.

Komt een omgebouwde elektrische wagen ook in aanmerking voor Elvas?

Neen, enkel de voertuigen die als 100% elektrisch verkocht worden komen in aanmerking voor de Elvas verzekering.
De voornaamste reden hiervoor is om discussie te vermijden m.b.t. de waarde, maar ook de technische specificaties. Bovendien botsen we op een uitsluiting in alle risco’s, gelet op de voorschriften van de constructeurs.

Hoe zit het met de prijs?

Bij Elvas hebben we gezocht naar een oplossing op maat van het EV.
Het is echter niet omdat de gemiddelde aankoopprijs van een EV een stuk duurder is dan een “standaard voertuig” met verbrandingsmotor, dat de premie ook een stuk duurder moet zijn.

Door de premie BA te berekenen op de juiste basis, bekom je een uiterst correcte premie.
De premie alle risico’s is aangepast aan de vereisten van een EV. Ondanks de veel ruimere dekkingen binnen Elvas, zijn de prijzen vergelijkbaar met de premies van een “traditionele omniumverzekering”.
Meer verzekering voor dezelfde prijs.

Waarom is de vervaldag steeds 01/01 ?

Een uniforme vervaldag helpt ons de wagens binnen de oplossing Elvas efficiënt te beheren.

Dit zorgt eenmalig voor een pro-rata premie, die gerekend wordt tot 31/12 van het nog af te lopen jaar, waardoor je het eerste jaar niet de volledige jaarpremie zult moeten betalen.
Vanaf de eerste vervaldag, lopen de jaarpremies gewoon normaal verder.

Wat gebeurt er met mijn gegevens? What about GDPR?

Wij verwijzen je graag door naar onze privacy verklaring, waar je alle details kunt terugvinden, alsook onze contactgegevens voor je eventuele bijkomende vragen.

Vragen m.b.t. de overgang /opstart / annulatie van verzekering

Hoe ken ik mijn schadestatistiek / hoe geraak ik aan mijn ongevallenhistoriek van de laatste 5 jaar?

Deze kan je opvragen via de verzekeraar van de wagens waarmee je de voorbije 5 jaar gereden hebt.

De ongevallenhistoriek geldt als algemeen aanvaarde maatstaf in acceptatie binnen de verzekeringswereld.
In sommige gevallen kan je ook je schadeattest vinden via de website www.carattest.be

Hoe kan ik mijn bestaande verzekering opzeggen en overstappen naar Elvas?

De opzeg van je huidige verzekeringspolis dien je zelf te regelen. Dit kan op volgende manieren:
- Een opzeg op de vervaldag. Hiervoor moet je ten laatste 3 maanden voor de jaarlijkse vervaldag een aangetekende opzegbrief versturen naar de maatschappij. je ontvangt dan een bevestiging van stopzetting. 
- Als je reeds binnen de 3 maanden voor de vervaldag zit kan je eventueel nog een opzeg wegens premieverhoging overwegen. Op het vervaldagbericht dat je ontvangt staat vermeld of er een premieverhoging heeft plaatsgevonden of niet. Hierbij zet de maatschappij ook de polis stop op de vervaldag.
- Een derde mogelijkheid is een onmiddellijke stopzetting in onderling overleg met de maatschappij. Dit is eerder uitzonderlijk.

Hier vind je een blanco opzegbrief, die je aan je verzekeraar kan bezorgen.

Hoe kan ik mijn verzekering Elvas opzeggen?

Je kan je verzekering opzeggen via aangetekend schrijven gericht aan de verzekeringsmaatschappij (Allianz / Euromex), ten minste 3 maand voor de jaarlijkse vervaldag.

Mijn EV moet ingeschreven worden. Hoe doe ik dit?

Terwijl je op elvas.be de verschillende stappen doorloopt bij de opmaak van de polis zal je op een bepaald moment de “aanvraag tot inschrijving” kunnen uploaden.  Als wij het document ontvangen tijdens onze kantooruren dan kunnen wij in de meeste gevallen je EV meteen online inschrijven.
Gelieve dit document volledig in te vullen en te ondertekenen.

Als de EV een geïmporteerd voertuig is, kan deze niet online worden ingeschreven, tenzij de procedure volledig juist gevolgd is. Hierbij moet je ons per post volgende documenten toesturen zodat wij het nodige kunnen doen: 
-Volledig ingevulde en ondertekende “aanvraag tot inschrijving”
-Het origineel buitenlands kentekenbewijs
-(Eventueel een kopie van de aankoopfactuur)

TIP: Neem voor jezelf best een kopie/scan/foto van alle opgestuurde documenten of stuur ze aangetekend op.

De documenten mogen opgestuurd worden naar: 
Group Casier Risk & Insurance
E3-plein 3
9050 Ledeberg


OF

Casier Risk & Insurance
Waalvest 2/0001
8930 Menen


Na ontvangst van alle documenten sturen wij alles op naar de DIV. Hou rekening met een verwerkingstijd bij DIV van 2 à 3 weken.

Vragen rond de technische specificaties van de verzekering

BA auto?

Burgerlijke aansprakelijkheid, ook wel: de BA-autoverzekering.
Deze dekking is wettelijk verplicht en verzekert jouw aansprakelijkheid in geval van schade aan derden wanneer jij in fout bent.

Vind hier de IPID fiche met nuttige info rond de dekkingen.

Rechtsbijstand?

Deze waarborg is in principe niet wettelijk verplicht maar wordt door Group Casier ten stelligste aangeraden.  

De waarborg verleent administratieve en juridische hulp en is vaak onontbeerlijk bij de regeling van eventuele schade.Heb je een auto ongeval veroorzaakt en moet je voor de politierechter verschijnen? Bega je een snelheidsovertreding en word je gedagvaard? Ben je slachtoffer van een verkeersongeval maar betwist de tegenpartij zijn aansprakelijkheid?

De rechtsbijstandverlener verdedigt jou, indien nodig tot in de rechtbank.  Zonder rechtsbijstand moet je dit alles zelf regelen. De waarborg is dus een onmisbare bescherming.
Dit is meteen ook de reden waarom onze oplossing Elvas niet wordt aangeboden zonder deze optie. 

Opgelet: Beschik je al over een globale rechtsbijstand, waar je dit voertuig wilt aan toevoegen? Meld dit dan in de opmerkingen voor het versturen van de aanvraag.In dat geval moet de waarborgrechtsbijstand aangevinkt blijven, maar wordt deze er later door ons uitgehaald. In dergelijk geval zul je natuurlijk geen premie moeten betalen voor dit deel!
Vergeet dan zeker niet je verzekeraar inte lichten van je bijkomende risico!

Vind hier de IPID fiche met nuttige info rond de dekkingen.

Bestuurdersverzekering?

Deze waarborg biedt verschillende dekkingen zoals overlijden, invaliditeit en medische kosten van de bestuurder na tussenkomst van de mutualiteit en een eventuele andere verzekering bij eenongeval in fout, of wanneer er discussie is over de aansprakelijkheid. 

De passagiers zijn als zwakke weggebruikers bij een ongeval altijd verzekerd voor hun schade, ongeacht of het een ongeval in recht of in fout betreft. De recuperatie van de lichamelijke schadevan de bestuurder is echter niet altijd vanzelfsprekend. De bestuurdersverzekering kan hier een oplossing voor bieden. 

Vind hier de IPID fiche met nuttige info rond de dekkingen.

Waarom een verzekering alle risico’s in plaatsvan de klassieke omnium?

De verzekeringsoplossing Elvas is ontworpen met de optimale bescherming van elektrische voertuigen in het achterhoofd.

In een klassieke ‘volledige’ omniumverzekering zijn verzekerd:    
-Brand, (poging tot) diefstal, vandalisme, glasbraak, aanrijding door dieren, natuurkrachten (dit zijn de waarborgen die ook deel uit maken van de klassieke mini-omnium)
-(+) De zogenaamde eigen schade (bv door ongeval, vandalisme, …)

Een elektrisch voertuig is echter geen gewoon voertuig, daarom werd de verzekering door ons anders benaderd. Bij Elvas wordt uitgegaan van het principe dat alles wat niet letterlijk uitgesloten is, verzekerd is. 

Deze waarborg wordt opgesplitst in 3 types schade:
Opgelet: de dekking geldt telkens binnen de grenzen van de landen vermeldop de groene kaart: 

Alle risico’s materiële schade:
Een dekking van het voertuig tegen materiële schade met een accidentele oorzaak, of diefstal.  

Alle risico’s batterijschade: De batterijen van het aangeduide voertuig worden verzekerd tegen accidentele materiële schade of verlies. Het feit dat je huurder bent of eigenaar van de betrokken batterijen maakt geen verschil.

Alle risico’s elektronica:De elektrische aandrijfmotor(en) van het verzekerde voertuig en de elektronische componenten die deel uitmaken van het voertuig worden verzekerd tegen plotse en onvoorziene materiële schade of verlies. 

Op de waarborg alle risico’s materiële schade is een Engelse vrijstelling van toepassing, deze is afhankelijk van de waarde van het voertuig (500 EUR, 750 EUR of 1000 EUR).

Hoe werkt de afschrijving?

In geval van een totaal verlies dient de afschrijving van de wagen berekend te worden. Gezien een EV anders aan sleet is onderworpen (bepaalde componenten verslijten trager/ zijn minder onderhoudsgevoelig), wordt afgestapt van het klassieke afschrijvingssysteem. In een ‘gewone’ verzekering, is de afschrijving gebonden aan de leeftijd van het voertuig. Niet zelden is er een zekere comfortsituatie van 6-12-24 maanden, waarna het voertuig maand per maand in waarde afneemt.

Elvas gooit het over een volledig andere boeg, perfect op maat van eenEV. Bij Elvas wordt de waardevermindering van het voertuig berekend per gereden kilometer.

Wanneer een totaal verlies wordt vastgesteld van een voertuig dat nog geen 10.000 km op de teller heeft, wordt geen afschrijving toegepast. Gezien de afschrijving bij Elvas vast liggen op 0,05 EUR per gereden km, bedraagt de afschrijving vanaf 10.000 km aldus 500 EUR.

Een voertuig dat 100.000 km gereden heeft, zal dus slechts 5.000 EUR in waarde afgenomen zijn.

Om een vergelijkbare situatie te hebben bij een traditionele verzekering, zou je dergelijk aantal kilometers al moeten gereden hebben binnen de contractueel overeengekomen vrijgestelde periode (bv 6, 12 of 24 maanden). 

Opgelet:
start je met een tweedehandswagen die al meer dan 10.000 km op de teller heeft, dan begint de afschrijving meteen te lopen. Het gunstregime geldt enkel voor de eerste ‘door de wagen’ gereden kilometers. 

Elektronica:
Er is geen afschrijving wegens slijtage of leeftijd. De kosten voor het herladen van de software als gevolg van een verzekerde schade zijn meeverzekerd.

Welke vrijstelling wordt toegepast?

Algemene regel: alle risico’s materiële schade:
Er wordt een Engelse vrijstelling toegepast die afhankelijk is van de cataloguswaarde van de wagen.

Voor wagens tot en met een waarde van 50.000 EUR bedraagt de vrijstelling 500 EUR, voor wagens tot en met een waarde van 75.000 EUR is de vrijstelling 750 EUR, voor wagens met een waarde vanaf 75.001 EUR bedraagt de vrijstelling 1.000 EUR.

Bij totaal verlies van het voertuig wordt er geen vrijstelling toegepast.
Ook in geval van glasbreuk is er geen vrijstelling.

Cataloguswaarde in EUR
<25.000 EUR 25.000 EUR en
<= 50.000 EUR
>50.000 EUR en
<= 75.000 EUR
> 75.000 EUR
Engelse Vrijstelling 500 EUR 500 EUR 750 EUR 1.000 EUR

Bijzondere gevallen: gunstregimes !

Er wordt bij totaal verlies geen vrijstelling toegepast.
In het geval van glasbreuk geldt er geen vrijstelling. 

In het bijzondere geval van schade veroorzaakt doorverbranding zonder vlammen of door kortsluiting in de elektrische installatie is de vrijstelling voor stoffelijke schade van toepassing [= alle risico’s materiële schade (500 EUR, 750 EUR of 1000 EUR).

Batterijen: geen vrijstelling !

In het geval de batterijen moeten vervangen worden als gevolg van een verzekerde oorzaak wordt de vergoeding berekend op basis van de nieuwwaarde op het ogenblik van de schade van een batterij met dezelfde kenmerken als de beschadigde batterij. Deze vergoeding wordt berekend op basis van de waarde van de batterij op het ogenblik van de schade die bij expertise wordt vastgesteld. Er wordt in deze waarborg geen vrijstelling toegepast.

Elektronica: specifieke verlaagde vrijstelling !

Bij herstelling of vervanging wanneer er geen herstelling mogelijk is of wanneer de herstelling duurder blijkt dan de vervanging wordt de schade vergoed op basis van de factuur van de herstelling of op basis van de nieuwvervangingswaarde van de beschadigde componenten verhoogd met de niet recupereerbare BTW.  
Er is geen afschrijving wegens slijtage of leeftijd. De kosten voor het herladen van de software als gevolg van een verzekerde schade zijn mee verzekerd
De vrijstelling per schade bedraagt 250 EUR, verhoogd tot 500 EUR voor schade aan de elektrische aandrijfmotor(en).

Wat is een ‘Engelse’ vrijstelling?

Een Engelse vrijstelling is een specifiek franchise/vrijstelling systeem. Indien bij schade het bedrag voor de herstelling van het voertuig hoger is dan het bedrag van de Engelse vrijstelling, dan wordt de schade integraal terugbetaald. Je betaalt zelf dus niets!

Is de schade kleiner dan het franchise bedrag, dan betaalt de verzekering niets en is de eventuele herstelling door jou te betalen.

Een Engelse vrijstelling is een ander systeem dan de vaak gebruikte vaste vrijstelling. Bij een vaste vrijstelling is de vrijstelling altijd ten laste van de verzekeringsnemer. In dat geval betaalt de verzekeraar schade verminderd met de vrijstelling.

Op de waarborg alle risico’s materiële schade is een Engelse vrijstelling van toepassing, deze is afhankelijk van de waarde van het voertuig (min 500 EUR - max 1000 EUR).

Is er enkel schade aan de batterij dan is er geen vrijstelling van toepassing, is er enkel schade aan elektronica dan geldt een specifieke vrijstelling.

Wat is een totaal verlies?

Er is sprake van totaal verlies:
-als het voertuig technisch niet herstelbaar is (technisch totaal verlies)
-als bij herstelbare schade de herstellingskosten hoger zijn dan de werkelijke waarde van het voertuig onmiddellijk vóór het schadegeval, verminderd met de waarde van het wrak (economisch totaal verlies)  

Bij vergoeding in totaal verlies wordt het wrak door de verzekeraar verkocht voor rekening van de eigenaar. Als de eigenaar het wrak behoudt, trekt de verzekeraar de waarde van het wrak af van de vergoeding. Bij totaal verlies wordt er geen vrijstelling toegepast in de alle risico’s waarborg. In geval van totaal verlies wordt de afschrijving van de wagen berekend.

Ik heb een verkeerde waarde verzekerd, wat kunnen de gevolgen zijn?

Als je voor het omschreven voertuig een waarde hebt opgegeven die lager is dan de te verzekeren waarde, zal de verzekeraar de vergoeding herleiden volgens de verhouding tussen de waarde die je hebt opgegeven en de waarde die je had moeten opgeven.

Om het je gemakkelijk te maken, baseren we ons puur op de cataloguswaarde en de waarde van de eventuele opties (zonder korting).
De handige knop die we voorzien in de tariefmodule laat je schakelen tussen BTW en Excl. BTW.

Wat is niet gedekt in een gewone omnium t.o.v. een dekking alle risico’s van Elvas?

Een voorbeeld is de diefstal van batterijen. In de meeste traditionele verzekeringen is er minstens geen duidelijkheid of de pure diefstal van batterijen verzekerd is.

Traditionele verzekeringen zijn gemaakt om te vergoeden in geval van accidentele, maar vooral ook mechanische schade. Er is onvoldoende nagedacht over elektriciteit schade, overspanning, verbranding van elektronische componenten e.d.m.

Bestaat er ook een gedeeltelijke alle risico’s dekking? Een mini alle risico’s?

Neen

Het “equivalent” van een mini-omnium of gedeeltelijke omnium bestaat momenteel niet in ons aanbod.

De redenering is gebaseerd op het behoud van waarde van het voertuig. Een EV heeft dikwijls een grotere aanschaffingswaarde dan een standaardvoertuig. Het totale risico (en de eventuele financiering) ligt hoger, waardoor een alle risico’s dekking ten stelligste wordt aangeraden.

Wat is uitgesloten van de dekking alle risico’s?

Niet te vergeten: het gaat om een principe alles is gedekt behalve wat uitgesloten is!

Volgende puntjes zijn uitgesloten:
-Iedere schade die opzettelijk door de verzekerde wordt toegebracht, of die bedrieglijk wordt aangegeven;
-Iedere schade wanneer het voertuig op welke wijze ook tegen betaling ter beschikking wordt gesteld van derden, of wanneer het voertuig gebruikt wordt voor betalend personenvervoer;
-De schade die voortvloeit uit het deelnemen van het verzekerde rijtuig aan snelheids-,regelmatigheids- of behendigheidsritten of -wedstrijden waartoe van overheidswege verlof is verleend;
-Iedere schade die veroorzaakt wordt bij uitvoering van werken aan het voertuig, tenzij er verhaalkan uitgeoefend worden op de uitvoerder van de werken;
-Schade die alleen de banden betreft. Bandenschade in combinatie met andere materiële schade blijft verzekerd;
-Iedere schade die verzekerd wordt in de waarborgen 1.2.2 Alle Risico’s Batterijschade en 1.2.3 Alle Risico’s Elektronica, tenzij het een herstelling na ongeval of een totaalverlies van het voertuig betreft;
-De loutere waardevermindering van het verzekerde voertuig;
-Schade die veroorzaakt wordt door nucleaire straling of radioactieve besmetting;
-Het intern gebrek, de constructiefout, de materiaalfout of de montagefout. Wanneer zo’n gebrek of fout de oorzaak is vaneen ongeval, dan blijft de schade door het ongeval verzekerd;
-Schade veroorzaakt door(computer)virussen, malware;
-Oorlog of gelijkaardige feiten, oproer, terrorisme;  
-De schade die louter het gevolg is van slijtage. Wanneer slijtage de oorzaak is van een ongeval, dan blijft de schade door het ongeval verzekerd, tenzij expliciet uitgesloten;
-De schade veroorzaakt tijdens track Days (zie clausule A3450 hierna);
-De schade veroorzaakt door bijtende, ontplofbare of licht ontvlambare producten of voorwerpen die men met het verzekerde voertuig vervoert, tenzij ze bestemd zijn voor eigen huishoudelijk of eigen professioneel gebruik;
-Alcoholintoxicatie vanaf 0,8 gram/liter bloed, dronkenschap en gelijkaardige toestanden (bijv.door drugs, medicijnen, ...). Wanneer de verzekeringnemer een natuurlijke persoon is en hij bewijst dat dit feit toe te schrijven is aan een andere bestuurder dan hijzelf of zijn gezinsleden, dan zal deze uitsluiting niet toegepast worden. In dat geval behoudt de Verzekeraar het recht tot verhaal op de bestuurder die deze schade veroorzaakte;
-Specifiek voor de waarborg diefstal dekt de Verzekeraar niet:

§ de diefstal of de pogingen tot diefstal gepleegd door of met medeplichtigheid van uw familieleden of die van de eigenaar van het voertuig die bij u of de eigenaar wonen;
§ de diefstal van enkel de uitrusting, gepleegd door uw aangestelden of die van de eigenaar of door personen aan wie men het voertuig heeft toevertrouwd;
§ de diefstal of de poging tot diefstal als men onvoldoende voorzorgen nam (bijv. deuren of koffer niet op slot, open dak, cabrio dak of ruiten niet dicht, sleutel of sleutelvrij startsysteem in het voertuig, vereiste antidiefstalsystemen niet ingeschakeld, …), tenzij het voertuig zich in een slotvaste individuele garage bevond en er in de garage werd ingebroken;
§ de verdwijning van het voertuig door verduistering (onrechtmatige toe-eigening) of misbruik van vertrouwen (bedrieglijke verduistering of verspilling van andermans voorwerpen die men ontvangen heeft onder de verplichting om ze terug te geven of ze voor een bepaald doel te gebruiken, bijv. een kandidaat-koper die het verzekerde voertuig niet terugbrengt na een toegestane testrit, …);
§ de diefstal wanneer niet alle antidiefstalsystemen ingeschakeld zijn op het ogenblik van de diefstal of wanneer de autosleutels (of sleutel loze startsystemen) zich in het voertuig bevinden

In geval van diefstal dient er steeds klacht neergelegd te worden binnen de 24 u. na de vaststelling van de diefstal. 

Uitsluitingen batterijschade
-
Wanneer het probleem zich louter beperkt tot het herladen van de batterij;
-Schade die veroorzaakt is door het niet naleven van de instructies van de constructeur omtrent opladen, bewaren en onderhoud van de batterijen, zoals beschreven in de handleiding van het betrokken voertuig;
-Schade aan batterijen die volgens de normen van de constructeur hun levensduur bereikt of overschreden hebben;
-De schade die louter het gevolg is van slijtage. Wanneer slijtage de oorzaak is van een ongeval, dan blijft de schade door het ongeval verzekerd, tenzij expliciet uitgesloten;
-Diefstal van batterijen uit een niet afgesloten batterijhouder of voertuig;
-Het intern gebrek, de constructiefout, de materiaalfout of de montagefout. Wanneer zo’n gebrek of fout de oorzaak is vaneen ongeval, dan blijft de schade door het ongeval verzekerd;
-Andere dan materiële schade veroorzaakt door (computer)virussen, malware; 

Alle risico’s elektronica
-Diefstal van elektronische componenten uit een voertuig dat niet afgesloten was;
-Schade aan elektronische componenten die zich op het ogenblik van de schade buiten het verzekerde voertuig bevonden;
-De schade die louter het gevolg is van slijtage. Wanneer slijtage de oorzaak is van een ongeval, dan blijft de schade door het ongeval verzekerd, tenzij expliciet uitgesloten;
-Kosten voor upgraden van de software;
-Het intern gebrek, de constructiefout, de materiaalfout of de montagefout. Wanneer zo’n gebrek of fout de oorzaak is vaneen ongeval, dan blijft de schade door het ongeval verzekerd;
-Andere dan materiële schade veroorzaakt door (computer)virussen, malware;
-Alcoholintoxicatie vanaf 0,8 gram/liter bloed, dronkenschap en gelijkaardige toestanden (bijv.door drugs, medicijnen, ...). Wanneer de verzekeringnemer een natuurlijke persoon is, en hij bewijst dat dit feit toe te schrijven is aan een andere bestuurder dan hijzelf of zijn gezinsleden zal deze uitsluiting niet toegepast worden. In dat geval behoudt de Verzekeraar het recht tot verhaal bij de bestuurder die deze schade veroorzaakte;

Welke maatregelen moet ik treffen in geval van diefstal?

In geval van diefstal dient er steeds klacht neergelegd te worden bij de politie binnen de 24u na de vaststelling van de diefstal.

Is de BTW mee verzekerd?

Ja, de niet recupereerbare BTW is mee verzekerd in de waarborg alle risico’s.

Is de BIV mee verzekerd?

Ja de BIV is meeverzekerd in de waarborg Alle risico’s

BIV: Belasting op de inverkeerstelling (BIV), ook soms inschrijvingstaks genoemd, is de eenmalige belasting die iedere eigenaar van een nieuw of tweedehands voertuig moet betalen vanaf de ingebruikname van het voertuig op de openbare weg in België.

Algemene vragen bij het gebruik van Elektrische voertuigen

Hoe laad ik mijn wagen best op ?

Opladen kan aan verschillende snelheden.Laadsnelheid berekenen: Batterijcapaciteit / laadvermogen van het station = laadtijd

Een gewoon stopcontact?
Het kan, maar neemt al snel veel tijd in beslag.
95 kWh / 2 watt = 47,5 uur laden

Laden met een wallbox:
Vereist vaak een upgrade van de elektrische installatie.
Met een model van 22 kWis een 60 kWh wagen in minder dan 3 u opgeladen.
Zie bijvoorbeeld: www.evbox.com

Laden via eensnellader
Stroompalen van 50 kWen meer.
Laden kan snel gaan, maar kan ook beperkt zijn door de capaciteiten van hetvoertuig.

Wat als mijn batterij plat is?

Vergat je de batterij te laden? Geen zorgen, indien je gekozen hebt voor de optionele waarborg bijstand voertuig en personen, sleept de bijstandsverlener je 24 op 24 naar de dichtstbijzijnde laadpaal.

Wat doen bij brand?

Bel onmiddellijk de brandweer en meld zeker dat je met een elektrische wagen rijdt. Een batterijbrand kan relatief onder controle gehouden worden met een schuimblusser. Om de brand volledig te blussen moet de wagen volledig in een blusbak met water ondergedompeld blijven gedurende minstens 24u. Het water moet tot in de batterij kunnen vloeien en indien er te kort geblust wordt kan de brand later opnieuw ontsteken.

Elk toestel dat onder spanning staat brengt risico’s met zich mee. Volg altijd de instructies rond correct opladen, een kortsluiting kan uiteindelijk ook een woningbrand veroorzaken.

Algemene vragen die een Elvas gebruiker zou kunnen stellen

Wanneer ontvang ik mijn groene kaart?

Indien nodig ontvang je een voorlopige groene kaart bij de aanvraag van je Elvas verzekering. De definitieve groene kaart ontvang je pas na betaling van de factuur. Houd er rekening mee dat je wagen moet ingeschreven zijn om een groene kaart te kunnen bekomen.

Is je wagen nog niet ingeschreven: klik dan hier

Ik ben mijn groene kaart verloren, kan ik een nieuwe krijgen?

Kan ik ook online betalen ?

Momenteel is het nog niet mogelijk om online te betalen, je zal na de aanvraag van je polis de documenten en de factuur per e-mail ontvangen.
De online betaling is gepland in een volgende fase.

Kan ik betalen via domiciliëring?

Momenteel is het niet mogelijk om via domiciliëring te betalen.

Wanneer is mijn aanvraag bindend?

Van zodra je de polisaanvraag online hebt bevestigd via de code om te ondertekenen heb je eenbedenktijd van 14 dagen om de aanvraag ongedaan te maken.

Waar vind ik de algemene voorwaarden?

De algemene voorwaarden vind je hier.

Waar vind ik de IPID fiches (Insurance product information document)?

De verschillende IPID fiches zijn hier te vinden.

Vragenrond beheer van schade en contracten

Wat doen in geval van schade?

Wanneer je betrokken raakt bij een ongeval is het aangeraden om samen met de betrokken partijen een aanrijdingsformulier in te vullen. Het is daarbij van groot belang om dit zo correct en zo volledig mogelijk te doen. Indien je de feiten verkeerd zou omschrijven zal dit document immers dienen als basis en zal de uitkomst in jouw nadeel uitdraaien.
Als je niet akkoord gaat met hetgeen de tegenpartij aanduidt, teken het aanrijdingsformulier dan zeker niet.
Heel belangrijk bij het invullen van een aanrijdingsformulier is wat wordt aangevinkt in het middelste vak “12”.

Download hier ons handig formulier “hulp bij het invullen van een Europees Aanrijdingsformulier”.
Bij ongevallen met discussie, vluchtmisdrijf of gekwetsten contacteer je best de politiediensten voor opmaak van een proces-verbaal.
Houd er rekening mee dat de politie vaak enkel ter plaatse kan en zal komen als er gewonden zijn.

Het vervolledigde aanrijdingformulier of het proces-verbaal mag via mail verstuurd worden naar claims.gent@casier.be of claims.menen@casier.be. Indien dit document moeilijk leesbaar is, kan je het origineel best nasturen per post.

Indien je ook eigen schade aan je voertuig kan recupereren (bij een ongeval in recht of indien je over een waarborg alle risico’s beschikt), vermeld je best meteen ook de contactgegevens van jouw (erkende) hersteller naar keuze. Dit om ons toe te laten zo snel mogelijk eenexpert te sturen.
In dergelijk geval hebben we ook de nuttige BTW gegevens nodig. Download hier het mee te sturen attest.

Wij houden je dan uiteraard spontaan verder op de hoogte van het verloop van het dossier. 

Wie contacteren bij bijkomende vragen?

Voor bijkomende vragen kan je terecht bij het kantoorvan je keuze via de contactgegevens onderaan onze website www.elvas.be.

Wie contacteren ingeval van schade?

Je kunt bij schade terecht bij één van onze schadebeheerders.
Voor alle info: claims.gent@casier.be , indien je klant bent in Gent of claims.menen@casier.be, indien je klant bent in Menen.

Ik sluit deze verzekering online af, wordt ik verder aan mijn lot overgelaten?

Natuurlijk niet 😊

Je kunt bij schade terecht bij één van onze schadebeheerders.
voor alle info: claims.gent@casier.be , indien je klant bent in Gent of claims.menen@casier.be, indien je klant bent in Menen.
Voor je vragen rond het contract elvas@groupcasier.eu; 09 231 25 25.

Documenten

Specifieke voorwaarden.pdf
Casier Risk & Insurance cvba
Waalvest 2 - bus 0001
8930 Menen
FSMA Ondernemingsnummer 0405.468.215

Group Casier Risk & Insurance cvba
E3-Plein 39050 Gent(Ledeberg)
FSMAOndernemingsnummer 0417.102.770